Avondje bekeren met spelers tot in de gang. Veel ratingverschil, waarbij verschillende grootheden het moeilijk hadden, maar uiteindelijk vaak toch wonnen. Spanning alom en een tweede test van club 8. De verwachting van vorige week bleek juist. Scheermeijer “de bredere” staat, net als vorig jaar aan het eind van het jaar, na één ronde weer fier bovenaan. We dachten even dat dat na deze week ook wel weer het geval zou zijn, aangezien hij niet speelde. We hebben echter een andere oude bekende aan de top: Schoffelmeer.

Gelukkig waren er nog een paar schakers die iets beters te doen hadden dan schaken, want met een iets grotere opkomst hadden we ook borden in keukens en toiletten moeten opstellen. De tijdelijke locatie functioneert prima op een rustig clubavondje met 25 borden, maar een volledige bekerronde is een beetje veel van het goede.

De bekerronde was er één zoals een bekerronde hoort te zijn. Op verschillend borden werden giganten onder druk gezet of murw verdedigd door wat kleinere schakers die boven zichzelf uitstegen. Naast mij zat Cromsigt die vol optimisme aan het bord ging zitten met de mededeling dat hij zijn tegenstander niet had geplugd. Lastig ook als je tegenstander geen openingrepertoire heeft natuurlijk. Zo ergens in het eindspel dacht ik met een schuin oog toch een soort remiseachtige stelling te zien, zeker omdat alle toreneindspelen remise zijn. Toen ik dat na de wedstrijd suggereerde deelde de grote Cromsigt mee dat hij alles tot het einde toe had uitgerekend. Wat de uitslag  van die rekensom was laten we maar even in het midden.

Aan de andere kant naast mij zat Hillebrandt, die na zijn vermissing van vorige week toch weer boven water is gekomen. Hij speelde tegen Ron Segers een dame-eindspel. In de wandelgangen werd gezegd dat Hillebrand zijn tegenstander sufmasseerde. Remco zelf deelde mee dat zijn tegenstander eeuwig schaak had gemist. Goes moest eraan geloven tegen Boellaard, maar dat kan natuurlijk een keer gebeuren. Andy Gerritsen bekert ook niet meer verder en ligt er voor het tweede jaar achtereen in ronde 1 uit na een nederlaag tegen Rob Thijssing. (Tenminste dat dacht ik, na commentaar en controle blijkt dit grote onzin. Andy bekert gewoon door, hoewel ik een beetje begin te twijfelen aan de officiële uitslagen.)

Het is lastig een prognose voor de beker te doen. Vooral dat je op je mobiele apparaten maar de helft van het speelschema kan zien maakt het wat ingewikkeld. Ik zit bijvoorbeeld in de onzichtbare helft. Daarvan kunnen we in ieder geval zeggen dat Pijlman er niet meer in zit, daar won ik namelijk niet geheel terecht van. De computer zal een oneindig aantal winstvarianten voor wit zien. Zelfs het eindspel zonder dames, dat volgens kibitzers dik gewonnen was met een fantastisch paard, was met de juiste loperzet nog remise te maken. Zo voelt Schoffelmeer zich dus altijd aan het eind van de avond. Na een paar uur lang tegen een vreselijke stelling te hebben aangekeken gewoon een puntje.

Enige opwinding was er om de voorlopige externe teamindeling. Ik ken de extern wedstrijdleider vrij goed en heb toestemming om open over hem te praten. Wat een eikel is dat! Er spelen ineens twee Bert Dreefs bij de club, Rob Thijssing was niet meer opgesteld en zo was er nog wel wat op te merken. We doen ons best voor de nodige reparatiewerkzaamheden.

Er is nog een verzoek binnen gekomen voor een nieuwe competitie. Rob van H. suggereerde om prijzen uit te delen voor de partij waarin het langst geen stuk is geslagen en diende zelf meteen een pareltje in.

Overigens geeft mijn computer bij invoeren van dergelijke partijen ook meteen de naam van de opening. Voor de kerstquiz misschien handig te weten dat dit Dunst (Sleipner/Heinrichsen/Baltic) wordt genoemd.

Het lijkt me een mooie competitie. De langste partij zonder slaan. De schuiver van de week, lijkt me een mooie naam voor de winnaar. Rob dacht misschien dat hij nu de winnaar was, maar ik heb toch duidelijk gezien dat hij de boel een beetje verpestte door zomaar ineens een paard te slaan. De schuiver van de week is dan ook Kees Heijnis.

Van club acht is het laatste nieuws dat daar twee mannen zijn gesignaleerd.

twee mannen