Eindelijk weer schaken! Eindelijk weer weekpraatjes! Nog een paar weken kamperen op de tijdelijke locatie, maar dan weer wel met uitzicht op de verbouwing van de vernieuwde speelzaal. The usual suspects waren weer aanwezig. Ook nog een paar nieuwe suspects gespot, zodat wij ook dit jaar weer favoriet zijn in de strijd om de snelst groeiende vereniging van Nederland.

Nog niet alles loopt op rolletjes. Er was een schrijnend gebrek aan notatieformulieren. De wedstrijdindeling kon niet worden uitgeprint, wat ook wel weer voor de hand lag in aanmerking nemende dat er geen printer was. Wedstrijdformuliertjes, ook niet in ruim voorhanden. De tip was om de uitslag op een papier te noteren bij de printer??? En het was nogal tamelijk krap zitten, maar daar moeten we zeker niet over klagen. Dat hangt immers samen met de toch altijd weer briljante opkomst.

Ik ben wel benieuwd naar volgende week als de eerste ronde van de beker wordt gespeeld. Meestal ligt de opkomst dan nog een bordje of 10 hoger. Veel gezelliger kan het niet worden. Over die beker gesproken, het seizoen van de voorzitter is ook weer voortvarend gestart. In plaats van de openbare loting bij de bar, zoals die was aangekondigd, bleek bij de bar alleen een openbare afkondiging van de resultaten van de loting plaats te vinden. De loting zelf schijnt in een achteraf gelegen herentoilet te hebben plaatsgevonden, waar je normaal gesproken alleen George Michael tegenkomt. De uitslag is voorspelbaar. Meneer de voorzitter zal met een zeer relaxte loting zeker de tweede ronde gaan halen en zich stevig nestelen in de top van het klassement. Zijn concurrentie is geheel toevallig zo ingedeeld dat zij elkaar mogen uitschakelen. De toon is gezet. Ook dit seizoen is alles weer geoorloofd. Zo kon het gebeuren dat we voor het begin van de eerste ronde buiten Remco H. nog relaxed op een bankje zagen zitten, maar ergens op de route naar het bord moet iets zijn gebeurd. Hij heeft de eerste speelronde uiteindelijk nooit gehaald.

De spelers die de borden wel haalden zorgen ervoor dat het smullen was voor het publiek. Scheer (Pé) sloopt Pijlman. Winsemius gaat er af tegen Schoffel. Schuur pakt Cromsigt en Sven zet Littel eraf. Alleen maar beslissingen in de bovenste ratingregionen. Als ik de puntentelling een beetje begin te begrijpen verwacht ik dat Schuur bovenaan staat, maar het zou natuurlijk niemand verbazen als het Paul is.

De PROCUP is ook weer gestart. Een tussenstand is na één ronde nog niet zo heel erg interessant. Wel was het zeer opvallend dat alle spelers die voor de PROCUP gaan tegen elkaar waren ingedeeld! Er is her en der overigens wat gemor over de PROCUP van vorig jaar, er is namelijk nog geen cup gesignaleerd. Dat is natuurlijk een beetje jammer. Wij van de PROCUP hadden dat ook graag anders gewild, maar het is nog niet zo eenvoudig om een schitterende halve beker te vinden, zeker omdat de lat een paar jaar geleden met de prachtige blauwe bekers zo hoog is gelegd. Mijn verwachting is dat het nog wel even kan duren.

De nazit is nog een beetje kamperen in het schooltje. Het is vooralsnog onduidelijk waar de bitterballenmachine staat. Nieuwe ontwikkeling is dat de voertaal onder invloed van dr. Mohnkern langzaam in het Duits lijkt te veranderen. Verschillende leden denken dat je beter gaat schaken van het hanteren van de taal van dr. Lasker en dr. Tarrasch. Aan het weggeven van koningen bij het vluggeren was dit nog niet geheel duidelijk.

De sluitingstijd ligt wat eerder dan sommigen gewend zijn in verband met de geïnstalleerde alarmsystemen in het schoolgebouw. Inmiddels is duidelijk geworden dat er een mooi alternatief voor de beperkte openingsuren om de hoek ligt in de vorm van Club 8, waar overigens ook het gebrek aan bitterballen op culinair hoogstaande manier is opgelost.

We zijn er weer en we hebben er weer zin in.