Er is genoeg gebeurd voor meerdere weekpraatjes, dus we hebben wat in te halen. Bovendien is de periode weer een beetje spannend aan het worden nu Frans naar het zuiden is vertrokken (om zijn Frans bij te spijkeren?)

In het laatste weekpraatje werd het nieuwe klassement van de schuiver van de week geïntroduceerd. Meteen de week daarna deden Cromsigt en Pronk een aanval op de koppositie in dit klassement, waar het er om gaat zo lang mogelijk de stukken heen en weer te bewegen met alle materiaal nog op het bord. Het was een mooie pot. Pronk ontweek een aantal maal duidelijk de beste zet om ruilen te voorkomen. Dat is mooi. Wat dan weer onduidelijk is, is waarom op een gegeven moment zonder enige aanleiding een remiseaanbod wordt geaccepteerd. Een beetje alsof je tijdens het wereldrecord paalzitten in recordpositie even naar beneden klimt om een peukje te scoren bij de sigareboer om de hoek. Onbegrijpelijk.

Ondanks dat rare einde was de aanval op de tussenstand zo glorieus dat de lol van het nieuwe klassement er meteen wel een beetje af is. De laatste foto van het notatieformulier laat de 31ste zet van Cromsigt zien. Daarmee heeft hij één zet meer gedaan dan Pronk, en is hij voorlopig de schuiver van het jaar. De kans is groot dat deze pot tot het einde van het jaar blijft staan.

Verder zag week 3 nog wat toppers in de beker. Schuur verloor van Nagel, en lijkt een beetje te zoeken naar zijn vorm. Paul mocht in de beker de andere Jan W. eruit gooien en Schoffelmeer raapt vrolijk muntjes, ditmaal door Hillebrand terecht te wijzen.

Verder was er een pot tussen Pijlman en Nieuwenbroek. En dan denk je natuurlijk maar aan één ding. PROCUP! Het moet gezegd dat beide heren niet echt in topvorm zijn als het om de PROCUP gaat. Pijlman en Nieuwenbroek speelden tegen elkaar hun enige remise in de eerste 5 ronden! De vraag is dan natuurlijk meteen of er nieuwe kapers op de kust zijn. Om de nieuwsgierigheid te sussen zijn wij van de PROCUP even op het handje door de uitslagen van dit jaar heen gegaan. Dat was verrassen makkelijk, want er zijn zeer weinig remises gespeeld dit seizoen. Er is een pelotonnetje van spelers met 1 remise. In die groep zitten Pijlman en Nieuwenbroek en bijvoorbeeld ook Dekker, iemand die ook heel goed remise kan aanbieden en accepteren. Er zijn twee spelers met 2 remises: Elliyasa en Hofland. Maar er is maar één onbetwiste leider in het klassement: Geert Renkema! En dat is toch wel verrassend. Er waren mensen die dachten dat Renkema vooral praatjes had. De man heeft het visserslatijn uitgevonden dachten wij, maar 3 remises in 5 rondes is toch tamelijk knap. Chapeau!

De vierde ronde stond in het teken van de interne externe schermutselingen van de tweede en het derde. Dat leek nog onaangenaam te worden omdat er beschuldigingen van het lekken van opstellingen waren. Onjuiste opstellingen bovendien. Strategische opstellingen mochten het derde niet baten. Er werd met 7-1 verloren van het tweede. Partij van de avond was weer een potje van Pronk, vooral omdat Andy Gerritsen zich, met nog 1 seconde op de klok voor Sven, mat liet zetten op totaal onnodige manier. Sven kreeg voor die tijdnoodzwendel 165 (lees honderdvijfenzestig) puntjes gedoneerd voor de interne en gaat een serieuze gooi doen naar de periodetitel van Schoffelmeer. Dat terwijl er zo’n leuke gewonnen stelling op het bord had kunnen komen, waarbij Andy nog alleen nog een paard had en Sven 3 pionnen. In die stelling is op verschillende manieren een mat te bedenken door het Paard, hoewel moet gezegd dat daar wel enige hulp van de pionnen bij nodig is. Zie bijvoorbeeld….

mat met paarden

Onder het motto dat alles geoorloofd is, schijnt Schoffel van een iemand een enkele reis Frankrijk cadeau te hebben gekregen. Zelf mocht ik een miniatuurtje van 11 zetten spelen tegen Hillebrand, wat aan mijn buurman, Bert Dreef, de vraag ontlokte of dat allemaal zomaar mag h4, h5, h6. Het was in ieder geval effectief.

Afgelopen week was ronde 5. De vijfde week achtereen zonder bitterballen. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de megateil nootjes, maar het is toch niet helemaal hetzelfde en begint bij sommigen ook duidelijk het schaakniveau aan te tasten. Zo gaf ik zonder enige aanleiding een loper aan Cromsigt. Een paar porties bitterballen in club 8 ging het poule gelukkig gewoon weer prima.

Met enig geluk zijn we volgende week (of vanavond) weer thuis. Er moet nog wat interieurafwerking plaatsvinden. Onze tafels en stoelen zijn inmiddels weer terug uit de Woestduin, of wat daar van over is. De kerk is verdwenen, en de toren is weg. Het enige wat er nog staat is de ingang naar de bar, maar die is niet heel erg nuttig meer. O ja, Joop was er ook nog! Die zal langskomen op de club zodra het vet weer aan staat.

Verder in ronde 5. Pronk loopt verder in op Schoffelmeer. Doktor Mohnkern wint weer en rukt samen met Golbach, die ook weer won, op naar de kop van het algemeen klassement. Gericht is dat Mohnkern een kleinkind van Tarrasch is. Ander gerucht is dat Golbach de brui aan zijn studie heeft gegeven en binnen een jaar 2000 wil halen. Er is ook weer een intern extern onderonsje tussen 5 en 7. 5 wint dat tamelijk overtuigend, zodat de extern wedstrijdleider in ieder geval iets goed heeft gedaan dit jaar. Als 5 eraf was gehakt door 7 dan waren de rapen gaar geweest.

5 gaat dit jaar voor de klok, wat me brengt bij het laatste nieuws van de bestuursvergadering. Pronk en ondergetekende vormen vanaf heden de materiaalcommissie, verantwoordelijk voor het inkopen van nieuwe borden stukken en klokken. Mocht iemand nog een plek weten waar Jaques setjes te koop zijn die van een vrachtwagen zijn gevallen dan horen wij dat graag. Jaques is overigens de producent van de eerste officiële staunton setje ergens rond 1850, voor het geval iemand nog  tips nodig heeft voor de kerstquiz. Voor € 3000,- heb je zo’n setje, en laat dat nu net ons budget zijn.