Op een zaterdagmiddag een potje spelen voor de Kroongroep terwijl boven Psalmen worden geoefend. Koninginnenacht: het eeuwig dilemma tussen dansmariekes en bitterballen. Over bitterballen gesproken: Op donderdag naar huis gaan als de zon al weer ruim op is. Joop! Kunnen we die geen erebarman maken van West, of anders barman van verdienste. Met wie moet Joop nu gaan dobbelen en toepen als de Woestduin tegen de vlakte is?

We hebben Timman wel eens horen zeggen dat het schaken niet meer is wat het is geweest. Toppers die vooral in Wijk aan Zee langskomen voor de frisse zeelucht en een rondje joggen in de duinen. Schaken is topsport geworden? De laatste TaTa was Timman blij te horen dat de koploper van de b-groep, Jobava om half 5 na een wilde avond zijn bed in was gerold. Jobava zou zich thuisvoelen in de Woestduin, net zoals bijvoorbeeld, Tal, Aljechin, Blackburne, Yates, Stahlberg, Tsjigorin, Boguljobov, Cholmov en Igor Ivanov. Ik weet niet of het familie is van de Ivanov die wij volgend jaar tegen Blanchard inzetten. Een mooie schaker is ook Vladislav Tkachiev, die bij een schaaktoernooi in Chennai tijdens zijn partij in slaap viel en niet meer wakker te krijgen was. Een interessant nutteloos feit is overigens dat Florencio Campomanes erg sterk schijnt te schaken als hij veel bier op heeft. Iets om in de gaten te houden met Koningsnacht.

Het is natuurlijk niet alleen maar hosanna geweest op die Woestduin. Altijd enorm opletten, als je je bord opzet en een bakkie gaat halen bij de bar, dat mevrouw Nagel het keurig opgezette bord niet inpikt. Het is nu al zo ver dat Jeroen van den Berg, die mij toch keurig opgevoed lijkt, mee doet aan dat borden stelen. Hij verontschuldigde zich, oprecht zo leek, wat ik kon accepteren omdat hij, in tegenstelling tot mevrouw Nagel, nog geen recidiverend beroepsdelinquent is als het gaat om de bordenstelerij. Een week later wees Yvette mij er op dat zij deze week mijn bord niet had gestolen! Daar moet ik wel bij opmerken dat ik pas stukken ben gaan neerzetten toen ik zag dat Yvette ergens was geland. Jeroen had zijn pot van de week daarvoor in de computer gegooid. Die vond het ook erg saai en week niet van de 0.00, wat onze Jeroen toch tot tevredenheid stemde, aangezien het daarmee wel een mooie witremise voor de PROCUP was.

Deze donderdag moest Jeroen voor de kwartfinale beker tegen Peter Manuel en een saaie remise werd het zeker niet. Hij poogde Manuel op een prachtige manier van het bord te offeren. Juist toen Manuel op wilde geven zag hij nog een mogelijkheid zijn dame te geven voor verdedigingskansen. Uiteindelijk won Manuel nog. De andere nog te spelen kwartfinale ging tussen Remco en Yvette. Altijd lekker als je tegen Yvette speelt, dan weet je tenminste dat je een bord hebt. Remco pakte het agressief aan, wat hem zoals gebruikelijk wel wat tijd kostte. Hier zegevierde de aanval wel, zodat Remco en Peter de halve finale mogen gaan spelen.

Het kan op deze manier wel eens een eenzijdig einde worden van het seizoen. Als Manuel wint van Hillebrand speelt hij de finale tegen Paul S. Diezelfde Manuel en Paul S. zijn ook de 2 spelers die zich geplaatst hebben voor de nacompetitie. Als het zo doorgaat met Paul gaat daar overigens ook niemand meer bijkomen.

Belangrijkste nieuws van afgelopen weken is de verhuizing. Afgelopen zondag was een groot aantal vrijwilligers op de been om spullen van de Woestduin naar het Bilderdijkpark te sjouwen. Op de site staat al een paar dagen een foto van twee groot sjouwers. Over die verhuizing kunnen we verder een aantal dingen zeggen. In de eerste plaats is de constatering dat we een hoop troep hebben. Een ledengroei naar de 200 kan met borden en stukken eenvoudig worden opgevangen.

Tussen de troep zit ook veel echte troep. Belangrijke conclusie is dat het weinig nuttig is om tijdens de verhuizing met 20 schakers te vergaderen over hoe het best met die troep om te gaan. Misschien kwam het door de lage gemiddelde rating van de verhuizers, maar een helder plan kwam er in elk geval niet uit. Zo zijn verschillende spullen een aantal keren heen en weer gegaan om uiteindelijk toch weer in de Woestduin in een zijkamer te belanden. Het moet gezegd, er zat tussen die troep nog wel het één en ander dat bij tussen kunst en kitsch niet zou misstaan. Kroonjuweel is waarschijnlijk de oudste en in ieder geval de grootste schaakklok uit de erfenis van TAL. Ik vermoed dat het monster nog van de opa van Tal is geweest. De klok is na de verhuizing nog getest op vluggergeschiktheid en geschikt bevonden, hoewel er wel wat twist was of beide helften van de klok even vlot liepen. Schuur wist nog te melden dat dergelijke klokken in zijn tijd met het handje werden gemaakt van twee wekkers. Hij sprak erover alsof hij zelf meerdere van die juwelen in elkaar had gedraaid.

Tijdens de verhuizing heb ik er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat het bordje gereserveerd wel in de kast in de Bilderdijk is opgeslagen, zodat we wat materiaal hebben voor het geval Yvette weer op rooftocht is.

Voor het overige deze week:

– Joop bedankt!

– Bovenal vooral zeer veel dank, naar ik aanneem namens allen, aan Rob Scheermeijer, reservebarman, locatieregelaar en chef verhuizer die de maandag na de verhuizing al weer naar de nieuwe locatie was om een laatste tafel in elkaar te schroeven. Zonder hem was dit alles niet mogelijk geweest. Jammer alleen dat het zo’n prutser is op het schaakbord.