Die Frans toch. Al zijn clubgenoten bij de svAW maar zand in de ogen strooien. Na de immense bekeroogst van vorig seizoen leek de editie 2013-2014 voor Frans gelijkenissen te gaan vertonen met de gebruikelijke jaarlijkse prestaties van PSV of Feyenoord. Vroeger werd ouders wijsgemaakt dat je kinderen fluortabletjes moest geven als de ‘r’ IN de maand zit. Het bestuur van svAW kan tegenwoordig maar beter al haar leden mentaal voorbereiden op de periode als de ‘ember’ UIT de maand is. Frans is dan namelijk on fire. Na de voor Frans toch redelijk teleurstellend verlopen maanden septEMBER, novEMBER en decEMBER heeft hij iedereen in de eerste 3 maanden van 2014 naar huis geschaakt.

Meest tastbaar resultaat van de dadendrang van Frans is zijn overwinning in het rapidkampioenschap die afgelopen donderdag de 2de en tevens laatste speelavond kende. Over 2 avonden en 8 ronden liet hij slechts een halfje liggen. De rest van het deelnemersveld bleef in vertwijfeling achter. Het is een kwestie van tijd voordat Theo Maassen een keer een beker uit de kast van Frans ontvreemd om deze trofee vervolgens op AT5 aan een verbouwereerde interviewer te tonen. Henk Kelch leverde overigens in dezelfde competitie een puike prestatie door een TPR ver, ver boven zijn eigen rating te behalen. Hij won onder andere knap van Meuwissen. Laatstgenoemde probeerde nog zijn gram te halen in een titanenmatch op het Zuid-Afrikaanse doorgeefschaakvlak. Hij en zijn companen Nienaber en Hillebrandt beten echter diep in het stof tegen de Amsterdam-Brabantse tandem Winsemius-Golbach-Nieuwenbroek.

Afgelopen zaterdag werd ronde 5 van het Best of the West-toernooi gespeeld. De laatste 100%-score ging eraan. Paul van Haastert verloor van, u raadt het al, Frans. Frans deelt de koppositie met Jimmy van Zutphen (beiden 4,5 uit 5). Beide koplopers worden op een halfje gevolgd door van Haastert en kleine Scheer. Daarachter heeft zich een peloton van 10 spelers verzameld die azen op een misstap van de koplopers. De laatste 2 ronden worden spannend!

Wat ook spannend wordt is de wedstrijd die svAW-2 komende donderdag speelt tegen VAS-4. Bij winst is het tweede één ronde van het einde al verzekerd van promotie naar de promotieklasse. De teams svAW-5 en -9 spelen komende donderdag ook extern; het vijfde bij VAS en het negende in het Woestduincentrum. Volgende week leest u weer meer over het wel en wee bij de svAWee!

Mark