De beste wensen voor 2014! Volgens goed zuidelijk gebruik mag men dit elkaar wensen zolang de Drie Koningen nog niet langs de deuren zijn gegaan om snoep en een verdwaald mandarijntje op te halen. Dat festijn wordt jaarlijks op 6 januari gevierd. Ik ben dan ook nog net op tijd.

Maar wie waren nu de Drie Koningen op de eerste speelavond van de svAW in 2014? Allereerst Koningsvoorzitter Paul. Als het zijn voornemen is om dit jaar al zijn potten spannend te maken, dan is hij daar in zijn eerste partij met glans voor geslaagd. In de bekermatch tegen Marcella wist Paul in gewonnen stelling vakkundig een paar poppetjes en een toren te verliezen. Uiteindelijk won de voorzitter op tijd en dat is beter dan te laat.. Paul voelde zich de koning te rijk.

In de battle-of-the-Jan’s vroeg menig toeschouwer zich af wanneer remise overeengekomen zou worden. Over deze kemphanen kan veel gezegd worden (en dat wordt overigens ook gedaan..) maar niet dat ze strijdlust ontberen. Schuur won uiteindelijk van Winsemius en kroonde zich dan ook tot Koning Jan de Eerste. Het voornemen van laatstgenoemde laat zich raden, hij wil de troonsopvolger worden.

Koning Pijlman strijdt op meerdere fronten. Naast de PROCUP-troon lonkt ook de heerschappij over alle svAW-onderdanen als clubkampioen. Met een zege op de huidige vorst Frans kom je in ieder geval een heel eind.

Om in navolging van de Zwarte Pieten-discussie een item over de gelijke behandeling van Koningen en Koninginnen in de kiem te smoren, sta ik ook stil bij de svAW-Queens die afgelopen donderdag op de clubavond waren. Laten dat er nu net drie zijn. De drie Koninginnen, Marcella, Yvette en Marjolein, bliezen aardig hun partijtje mee met een totaalscore van 2 uit 3. Hun voornemens zijn duidelijk, nog meer Koningen naar de kroon steken.

Een geweldig jaar gewenst!
Mark