heinz
Spreekwoorden gaan en komen. Bij het oud-Hollandse ‘Daar steekt meer in dan een enkele panharing’ zullen in ieder geval de meer jeugdige leden van de svAW de wenkbrauwen fronsen. ‘Het deksel op de neus krijgen’ zal daarentegen wel herkend worden. Ik vermoed echter dat dit spreekwoord over niet al te lange tijd tot de oud-Hollandse spreekwoorden zal gaan behoren. En dat allemaal dankzij onze webmaster Rob van Haastere. Rob had een kleine verwonding op het voorhoofd. Wie een onschuldig verhaal verwachtte over de oorzaak, kwam bedrogen uit. Rob had zich niet ergens tegen gestoten en nee, Rob was niet ‘tegen de lamp’ gelopen. Rob had een ketchupfles op zijn hoofd gekregen. Gelukkig prijkte op de bewuste fles het etiket van Heinz, dus de verwonding was er wel een met klasse. Voor het exacte verhaal verwijs ik u graag naar de gewonde. In de consternatie die na de boodschap ontstond, heb ik de precieze geschiedschrijving van dit voorval niet geheel kunnen volgen. Een revolutie op het spreekwoordenvlak lijkt zich nu te kunnen gaan ontrollen. Naast ‘de ketchupfles op het voorhoofd gedeponeerd krijgen’ zijn variaties als ‘beter 1 ketchupfles in de hand dan 10 in de lucht’, ‘de ketchupfles is halfvol of half leeg’ of ‘de morgenstond heeft ketchup in de mond’ goed mogelijk. Een fles tomatenketchup zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn..

Dan het schaken van de donderdag. Ik blijf even bij onze webmaster. Rob had eerder deze week via Facebook een link naar aardig testje opgenomen waarmee je kan zien wat voor type schaker je bent. Rob is een ‘magician’ en Sander werd onderworpen aan de goocheltrucs van onze Tita Tovenaar. Zijn stelling werd als een ketchupfles uitgeknepen en onze secretaris bleef met lege handen achter. Wie niet met lege handen achter bleef, was Herbert. Zijn prestaties op het schaakbord zijn me ontgaan, maar aan de bar hij had zijn handen letterlijk vol aan het bakje guacamole dat bij het schaaltje chips werd geserveerd. Om je vingers bij af te likken.

Verder valt op dat de aanwezigheid van een gezinslid de schaakprestaties ten goede doet komen. Marcella en Ruud Mercks slepen bijvoorbeeld het ene na het andere punt binnen, zeker als zoon Patrick (‘de ketchupfles valt niet ver van de boom’) de support verzorgt. Een soortgelijk voorbeeld zagen we deze week bij vader en zoon Van de Berg. Beide heren konden met een punt op zak naar de bar en dan is het prettig evalueren. De terugreis naar Amstelveen lijkt dan ook ineens stukken korter. Het zou me niets verbazen als Henk en Steef nog een extra rondje via Uithoorn hebben gefietst.

Volgende week staat de laatste ronde van de 2de periode op het programma. De actuele stand is op het moment van schrijven nog niet gepubliceerd, maar in veel groepen is de strijd erg spannend. Zo ook in groep 1, waar sommige leden op 2 gedachten hinken. De afweging tussen scoren voor het PROCUP-klassement en gaan voor de periodezege is een lastige. Rene Pijlman kan deze periode niet meer winnen en kan zich focussen op de PROCUP. De zoveelste witremise brengt hem aan kop van dit prestigieuze klassement. De huidig clubkampioen Frans heeft echter ook aangekondigd zich te gaan richten op de PROCUP. De strijd zal nog veel feller worden..

De volgende schaakdonderdag belooft weer een interessante te worden. Wie worden de periodewinnaars, kan Rene de koppositie in het PROCUP-klassement behouden en is Rob nog gestuit op overstekende ketchupflessen? Na het lezen van het weekpraatje van volgende week bent u weer geheel op de hoogte.

Goed weekend!
Mark