Donderdag laat (vrijdag vroeg) staat ene P. Scheermeijer uit volle borst dubieuze verzoeknummers die hij heeft ingediend bij Joop Z. luidkeels mee te zingen aan de bar terwijl hij zijn dansmoves oefent. Op het Holland Festival zouden sommigen zeggen dat de moves postmodern zijn. Ik neig zelf meer naar post-alles. De voorzitter heeft een periode, de voorzitter is blij en opeens. Het zal toch niet weer.

Het was tamelijk spannend allemaal. De voorzitter had ons al maanden zand in de ogen gestrooid door in allerlei verschillende situaties opzichtig slecht te schaken. Er werd niet meer op hem gelet. Maar de laatste weken was er toch wat aan de hand. Op de één of andere manier speelde de goede man ineens 4 bekerwedstrijden in 1 periode! Tegen Wiel, Marcella Mercks, George Boellaerd en tegen de prutser Winsemius tegen wie hij in verband met de Kroongroep zelfs twee keer speelde. Op zo’n manier wordt het natuurlijk wel heel makkelijk, ik zou ook wel eens tegen die Winsemius willen.

Aan het begin van de avond stond Rob S. nog bovenaan in de periode. Hij was al wat nukkig omdat hij eerder in de periode vanwege een „toevallige” indelingsfout Winsemius als tegenstander had gemist en tegen iemand moest schaken die waarschijnlijk veel beter was, maar in ieder geval minder punten waard was. Alles is geoorloofd. Op vergelijkbare manier is in deze periode Schoffelmeer ook al eens uitgerangeerd. Het is heel eenvoudig. Je belt, vanaf een anoniem nummer, met een zakdoek voor je mond, of liever in de mond, dat is nog beter, naar Bert en je zegt: Ja, met Glen Slonk. Ik moet vanavond tegen Schoffel. Vervolgens bel je Glen om te vragen of hij kan invallen in het derde, en voilà, weer een halfje uitgelopen op een concurrent. Alles is geoorloofd.

Tegenstander van Rob van donderdag was Schuur en Schuur zag er scherp uit. Dat schept hoop voor de rest. Nummer twee van de periodestand, moi, mocht tegen Yvette. Aangezien Donner ooit schreef dat vrouwen niet kunnen schaken zou je zeggen dat dat hoop schept. Aangezien ik nog nooit van Yvette heb gewonnen en Donner waarschijnlijk had gevonden dat ik ook niet kan schaken, schept het ook vooral hoop voor de rest.

Aangezien dit kampioenschap zoals gezegd wordt gestreden onder het motto „alles is geoorloofd”, rekende de voorzitter, na George Boellaard te hebben geveegd zelf de periodestand uit op een PC uit het jaar kruik. Het zal niet verrassen dat hij als winnaar uit deze loterij tevoorschijn kwam. De rest is geschiedenis, inclusief onnavolgbare moves aan de bar. Nog één periode te gaan en de druk aan de top van groep 1 loopt op. Schuur, Schoffel, Cromsigt, Pijlman en ikzelf staan nog droog als het om de periodes gaat. Intussen begint Hillebrand met de dag beter te schaken. Glen schijnt de derde periode op vakantie te zijn, dus daar hebben we in ieder geval minder last van. We zullen zien. Alles is geoorloofd.

Groep 2 is overigens een prooi voor Dennis Schuitemaker. Als hij vorige week niet hardhandig van het bord was geschopt door Nienaber had hij nog meegedaan om de prijzen in groep 1. Frits Veenstra, Andre Marcus, Kees Heijnis en Jeroen Fransz zijn de andere periodewinnaars. Het zijn allemaal andere namen dan de eerste periode.

Zaterdag mochten wel alweer schaken voor the Best of the West. Pijlman en ikzelf streden om het hardst om het kortste miniatuurje. Pijlman had 16 zetten nodig om een stuk en de pot te winnen. Ik zelf had maar liefst 20 zetten nodig alvorens werd opgegeven, maar in mijn voordeel spreekt dan wel weer dat ik maar 2 minuten en een beetje had gebruikt. Ook Rob won, en Wiel verloor. Daar is hij de laatste tijd dan weer wel vrij goed in. En Frans schoof maar weer eens een remise. Daarmee staat er nu iemand die niet uit West komt bovenaan met 4 uit 4, maar we nemen aan dat der Franz nog wel orde op zaken zal stellen in de volgende rondes.

Verder was het belangrijke nieuws van de afgelopen week de rating lijst. Daarin is in ieder geval een pluimpje voor Hans Spanjersberg aan de orde, die met afstand de grootste stijger in het ratingklassement is. Er waren ook anderen goed bezig én er waren mensen slecht bezig, maar ik ben van de school die het onnodig vindt na te trappen en namen te noemen. Het is enorm tijd om af te ronden, aangezien ik in de trein zit richting clubavond van de nieuwe donderdag.

Verder deze week:

Het weekpraatje is opzichtig laat

…. maar net op tijd

En natuurlijk…. Alles is geoorloofd