procup 2014
Toen onze vaste sportprijzen verkoper doorkreeg wat er zich allemaal binnen onze club afspeelt heeft hij naar verluidt alvast drie weken vakantie geboekt. Een kleine opsomming (ik vergeet vast het nodige); Er zijn 7 groepsprijzen voor de senioren te verdelen (goud-zilver-brons of groot, iets minder groot en nog iets minder groot), talloze prijzen voor de jeugd, het rapidkampioensschap, het Best-of-the-West- en Oranjetoernooi. En sinds kort, voor de mensen die misschien anders nooit een prijs zouden winnen, hebben we het blunder van de week klassement en de Pro Cup. Dat Frans Schoffelmeer nu weer 40% van het beschikbare ijzer(?)werk mee naar huis neemt lijkt me dit seizoen vrij sterk.

Ideeën of suggesties over de wenselijke vormgeving van de beker van de nieuwste twee klassementen zijn welkom, leef u uit. Let u erop dat bij de ProCup beker voldoende ruimte houdt voor de ondertitel “Winnen doe je samen! “
Maar de titel van dit stukje staat er niet voor niets dus ter zake. Terwijl in de interne competitie diverse spannende potten werden gespeeld ging voor mij de meeste aandacht uit naar twee specifieke zaken. Allereerst de blunder van de week. Uitgangspunt voor deze competitie is natuurlijk dat iemand ergens iets mis heeft zien gaan. Dat blijkt soms nog wel lastig. Rob Kotmans deed een gooi naar de prijzen en leverde ter onderbouwing zijn notatieformulier in. De blunder van de week jury is daar al even mee gaan stoeien donderdag zodat u op film (met ‘deskundig’ commentaar) al even kunt kijken hoe de blunder tot stand is gekomen:

blunder de movie

En opgegeven na 11.. Pxe4. Wat is de conclusie uit dit alles? Dat Fritz -3 aangeeft voor (beter: +3 tegen) Rob en dat dit normaal gesproken wel genoeg moet zin voor een speler als Partipan? Of dat Partipan ipv ..8 Te8 beter ..8 Lxe4 had kunnen spelen, of 10 Pxe4 ipv Lh3 (Fritz vind dat -7 resp. -2). Of dat, zoals Jan in het commentaar subtiel opmerkt, het opgeven an sich de blunder is? Ik vermoed dat de conclusie ook is dat we de bekerwinnaar moeten zoeken in de categorie ‘mat in een’ over het hoofd zien. Jan W. en Rob S. staan voorlopig onaantastbaar bovenaan wat mij betreft. Maar stelt u zich vooral ruimhartig op en meldt de blunder aan.

Het is nu nog wel wachten op een spannend filmisch verslag van een wedstrijd uit het Pro Cup klassement. Ik heb me trouwens laten vertellen dat de wedstrijdleiding de mogelijkheid open houdt remises met minder dan 20 zetten extra te honoreren, let op uw zetten dus!

En dan de wedstrijdmanipulatie. De goksyndicaten lijken nu ook te zijn doorgedrongen tot de externe competitie van Amsterdam West. Die conclusie lijkt in ieder geval gerechtvaardigd na het zien van het verloop van de externe wedstrijd van SVAW 3 tegen het/weer een ‘jeugd’ team van VAS, nr 5. Met 4-2 voor had iedereen het maximale eraan gedaan en was een halfje noodzakelijk voor de winst. Er waren nog twee partijen aan de gang, die van Marlo en die van onze nieuwe aanwinst ‘Glen Slonk’ (donderdagavond is al besloten de naam van Sven Pronk in dit verband alleen te noemen als het echt noodzakelijk zou zijn, ook vanwege privacy overwegingen). Naar verluidt heeft iemand Glen Slonk aangeraden, bij 4-2 voor, remise aan te bieden, in het belang van het team. Teamcaptain Jan Winsemius ontkende naderhand stellig zo’n laffe teamorder te hebben verspreid en niemand te hebben aangeraden remise aan te bieden of te accepteren. Maar het was reeds te laat. Zijn jeugdige VAS tegenspeelster nam de remise direct aan. Niet zo gek met ruim 300 rating punten verschil in een naar het leek mindere stelling. Dat was wel het halfje dat SVAW nodig had maar niet de ego boost, of de extra ratingpunten voor Glen. Bij Amsterdam West is iedereen op alle niveau’s inmiddels gelukkig redelijk gewend om van vrouwen te verliezen maar voor de gokkers die tegen Glen hebben ingezet moet het een aardige opsteker zijn geweest. We kunnen niets bewijzen maar wat ik ervan begreep is dat Glen die avond geen bier zelf heeft betaald.

En verder?

• Het moest Yvette van het hart dat het hooguit kwart over elf geweest kon zijn toen Jan W. haar, volgens eigen zeggen en in het weekpraatje vorige week ‘diep in de nacht’ in Wijk aan Zee tegen kwamen. Tsja, concludeerden we, het staat inmiddels op internet om nooit meer weg te gaan. Wellicht was Jan vroegtijdig lyrisch over zijn resultaten?

• De tienkamp is inmiddels drie rondes ver bij TATA, er zijn dus nog wedstrijden genoeg voor de onzen om (meer) punten te pakken. Arie van Walraven staat aan kop in zijn groep (!) en Hans Spanjersberg gaat prima. Onze ratingtoppers Piet Kooiman en Rene Pijlman kunnen nog wel wat steun gebruiken deze week. Rene had een tegenstander die Surender heet, en inmiddels aan kop staat, zo’n naam kun je onsportief noemen.

• Het zesde wint zeer overtuigend van Grasmat twee, 6-2, en doet gewoon mee voor de topklassering, heel goed. Verrassend moment; Andre Marcus moet met twee dames tegen koning nog wel even zijn tegenstander mat zetten voor deze opgaf. Je zou er door verrast door raken maar Andre maakt het met enkele seconden op de klok gewoon af.

• Zelf mocht ik een partij vooruit spelen tegen Caïssa 9. Dan mag je niet uitsluiten dat je op het vierde bord in de tweede klasse een tegenstander treft met een rating van ruim 1900. Of misschien kan ik niet zo goed tegen mijn verlies. Hoe dan ook, mijn strategie om op tijd te winnen door veel tijd te verbruiken (zijn vrouw was namelijk hoogzwanger en hij mocht de telefoon aan houden) pakte net zo verkeerd uit als mijn stelling.

• Geert Renkema wint eindelijk van Angstgegner Gerald van de Pieterman!

Volgende week weer!