Vandaag was de eerste wedstrijd van het WK. Zo’n twintig man, met name en vooral van onze club, hadden zich vroeg (over het algemeen is 10.30 u vrij vroeg voor schakers) op het Woestuincentrum verzameld voor het verwachte vuurwerk in Chennai tussen Carlsen en Anand. En dat doet denk ik toch wat met je, de wetenschap dat in Amsterdam West zo’n groep toegewijde schakers hun ochtend voor je opofferen. Dan wil je dus geen fouten maken en tegelijkertijd laten zien dat je ook wel een Procup tijger bent. Resultaat? Zetherhaling op zet 16 en binnen anderhalf uur remise.

Deep Vos aan het werk

En daar kon ook onze ingevlogen analysator Tjark Vos niets aan doen. Toen Tjark een aantal zet suggesties vanuit het publiek a tempo in de prullenbak deed verdwijnen werd hij direct ‘Deep Vos’ gedoopt, terecht. Carlsen deed na afloop de fans de belofte dat ze meer vuurwerk mogen verwachten. Ik vermoed dat hij specifiek op ons doelde. En dat is goed nieuws, zeker omdat we waarschijnlijk volgende week zaterdag ook match (6) op het Woestduincentrum kunnen volgen. En de kans bestaat dat we die partij uitgelegd zullen krijgen door Yasser Seirawan. Precies, viervoudig Amerikaans schaakkampioen en iemand met meer partijen in de databases dan de meeste schakers Elo punten hebben. Dus houd mail, de website en facebook in de gaten voor meer nieuws.

En wat gebeurde er donderdag? De laatste wedstrijd van de eerste periode, van belang voor wat ik wel eens de herfstschakers heb genoemd; heren (dames ook!) die zich in het begin van het seizoen behoorlijk in het zweet werken om zich daarna een halfjaar te kunnen opladen voor de play-offs. De spanning was vooral te snijden na afloop van alle partijen. Wat ik ervan begreep (het resultaat was ver na twaalven pas bekend) is dat Manuel, door te winnen van Cromsigt, het verlies van Hillebrandt tegen Pijlman, en de remise van Scheermeijer tegen Schoffelmeer, Schoffelmeer voorbijging in het klassement, hierdoor uiteindelijk bonuspunten kreeg, waardoor Winsemius en Pijlman vertwijfeld achter bleven op plaats drie en twee, en hij won. Of zoiets. Andere winnaars? In groepsvolgorde; Mark Nieuwenbroek, Rob Thijssing, Bert Dreef, Maarten Roos, Nanne Kingma en Roelof Kist. Volgende week nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Live stream vanuit het Woestduincentrum

De recente geïntroduceerde rubriek ‘blunder van week’ heeft nog niet helemaal gebracht wat ervan verwacht werd en daar is nu wat op gevonden. De live wedstrijd. Vanaf nu wordt er iedere donderdagavond een partij live op het internet gezet, te volgen via onze site. Voor de mensen die niet kunnen of mogen op donderdag toch nog een manier om op de club te zijn. Remco Hillebrandt en Rene Pijlman mochten het spits afbijten en waren, zo leek het, aanvankelijk, niet bereid aan de rubriek mee te werken. Misschien was het de druk van het live spelen, maar Remco stond behoorlijk wat beter en toen was het ineens uit. U kunt (voorlopig) nog even meekijken: https://svamsterdamwest.nl/dgt-live/

De ‘blunder’ is hier 33 Te1, waarna zwart na ..Txe1. 34 Dxe1 schaak geeft op met Dc5 en de laatste witte toren wint. Een blunder misschien op hun niveau maar het haalt het niet bij mat in een over het hoofd zien.
.
Jan Winsemius kwam vandaag met het ludieke idee om de blunder van de week in het vervolg altijd te laten spelen op het bord met de internet verbinding. Aan dit idee gaan we veel plezier beleven, dus wees gewaarschuwd! Voor de mensen die liever incognito blijven; het gaat om dat dikke bord met die zware stukken waar allerlei draden uitkomen.

Als laatste, het belang van de Procup begint inmiddels bij de meeste schakers echt door te dringen. De meest gespeelde uitslag donderdag? Inderdaad, 10 keer remise. Voor de statistiek; 9 keer 1-0 en 6 maal 0-1. Dat zijn dus inderdaad weer 25 borden. Voor deze statistiek laat ik de externe wedstrijd even buiten beschouwing, tegen het sterke Oosten Toren 2 speelde SVAW 4 iets te vaak 0-1… Binnenkort worden de namen en rugnummers in dit klassement weer gepubliceerd dus pas op voor matdreigingen aan deze of gene zijde.

Verdere noemenswaardige zaken?

• Cees Flikweert maakte het Jacob Nienaber bijzonder lastig in de cup door eerst stevig remise te spelen en pas laat in het vluggertje te capituleren.

• Om als eerste van de avond ‘schaak’ te kunnen roepen heeft Geert Renkema een ringtone op zijn telefoon die hard ‘schaak’ roept als hij gebeld wordt. Op de afgesproken tijd werd hij gebeld maar wat bleek, ringtone verkeerd geïnstalleerd. Volgende week een nieuwe kans!

Nienaber kraakt maar bezwijkt niet