Een willekeurige bezoeker van de Raadsheer dacht dat er een stuk of 20 externe teams op bezoek waren toen hij onze speelzaal zag, maar het was gewoon een rustig clubavondje. En op een rustig clubavondje staan er bij ons om 3 uur in de nacht meer schakers aan de bar dan op de gemiddelde clubavond elders achter het bord plaatsnemen.

Het was, ondanks het ontbreken van bitterbalbestellingen (misschien moeten we daar volgende week eens wat aan doen), weer smullen voor de liefhebber. En waar smullen liefhebbers van? Inderdaad, liefhebbers smullen van ragfijne remises. Potten waar de meest prachtige combinaties ongespeeld blijven, omdat ze ver van tevoren worden voorkomen door geniale schuifzetten.

In de pot tussen Nieuwenbroek en Kooiman zijn allerlei prachtige combinaties niet gespeeld. Die mannen zien gewoon te veel. Zo was het ook in de pot tussen Pijlman en mijzelf. De prachtige varianten in ons hoofd werden ver van te voren voorkomen door ons profylactisch genie. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat Rene op zet 27 zei: “ Ik bied remise aan en een bier.” Dat is natuurlijk heel onsportief en ik denk dat het ook niet mag van de bond. Regel 12.6 van het reglement zegt het volgende: Het is verboden de tegenstander, op welke wijze dan ook, af te leiden of te hinderen. Hieronder vallen ook onredelijke claims of onredelijke remisevoorstellen, of het maken van lawaai of het anderszins laten klinken van geluiden in het spelersgebied.

Het voorstel van Pijlman lijkt mij op een aantal punten flagrant in strijd met deze regel. We kunnen op zijn minst vaststellen dat het gebruik van het woord “bier” tijdens de partij voor afleiding zorgt. Het gebruik van het woord bier moet bovendien worden geduid als “het anderszins laten klinken van geluid in het spelersgebied.” Ook dat is niet de bedoeling. Tot slot lijkt het aanbod zelf mij ook onredelijk. Het probleem is dat het weigeren van aangeboden bier zeer onbeleefd is. Nu het bieraanbod is gekoppeld aan het remiseaanbod, zou het ineens onbeleefd zijn de remise te weigeren.

Ook Hilbrand Bruinsma en Henk van de Berg speelden remise. Het zal het gevolg zijn geweest van ragfijn spel van Henk. Henk stond wel beter, maar begreep als geen ander dat alleen een remise een professionele uitstraling heeft.

Het groeiend aantal remises heeft mogelijk ook iets te maken met het blunder van de week klassement. Sinds er een podium is voor blunders, is het aantal blunders drastisch afgenomen. Uitgebreid onderzoek van de commissie kon op de hele clubavond geen enkele blunder detecteren. Als dat zo blijft, is nu al duidelijk wie de bokaal aan het eind van het jaar mag ophalen. Omdat het toch fijn is om prijzen en bekers te schaken, heeft de commissie besloten een nieuw klassement te introduceren: De SVAW-PROCUP

Het PROCUP klassement kan worden gewonnen door in de interne competitie een maximaal aantal remises te spelen. Remises in de beker en in de Kroongroep tellen gewoon mee. Externe remises tellen niet mee. Bij gelijke stand wordt het klassement gewonnen door degene die het meest remises heeft gespeeld met wit. Dat is toch net iets professioneler. Wanneer ook het aantal witremises gelijk is, wordt gekeken naar het remisepercentage. Wanneer ook dat gelijk is volgt aan het eind van het seizoen een beslissingsmatch. Degene die in die match het meest remises maakt wint de cup.

De tussenstand in het SVAW PROCUP klassement is na ronde 5 als volgt:

PROCUP KLASSEMENT ronde 5

Het is vreselijk spannend. We hebben 4 spelers aan kop met 3 remises uit 5 partijen. Rob Thijssing en Bruinsma loeren met 2 witremises naar de kopgroep. De bookmakers hebben Nieuwenbroek als favoriet getipt met 0,5 tegen 0,5. Voor elke 50 cent die wordt ingezet keert de bookmaker 50 cent uit.

Zo was het weer een ongekend succesvolle schaakavond waarover nog het volgende valt te zeggen:

• Hillebrand zet de voorzitter op mooie wijze mat met toren en paard aan de rand van het bord.
  • Professionele remiseschuivers mengen zich aan de bar tussen de mindere goden.
  • Het lek van PEC gaat eraf tegen Schoffelmeer.
  • Wiel zegt dat Winsemius zegt dat hij zichzelf een serieuze schaker vindt. Dat is natuurlijk onzin. Wel fijn dat de secretaris na een sabbatical terug is en zich meteen vol overgave op het doorgeefschaken stort.
  • SVAW8 haalt het niet tegen Raadsheer.
  • Ruud laat strijd om eigen cup een rondje aan zich voorbij gaan.
  • Volgend weekend Eijgenbroodtoernooi. Tot nu toe twee spelers van WEST ingeschreven. Daar komen er waarschijnlijk minimaal 3 bij. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
  • Volgende week donderdag het tweede (voorheen het eerste) thuis tegen ENPS. Er zijn geruchten van een comeback van Schuur.