Het Nederlands Kampioenschap Schaken wordt (werd) ook in 2015 gehouden in Amsterdam: in het Manor Hotel aan de Linnaeusstraat. Daar vindt men de grootmeesters (Giri, Van Wely, Tiviakov enz.) die om de titel strijden. Een van de nevenactiviteiten is het NK Schaken voor Pastores en Theologen dat voor het eerst werd gespeeld in 2002. Dit jaar werd het toernooi gehouden op maandag 6 juli. Er werden door de deelnemers 7 Rapid partijen gespeeld met Zwitserse indeling. Inzet was, behalve de titel en eeuwige roem, de wisselprijs: een mooie ets met een schaakafbeelding. Ik moest mijn titel (voor de derde keer alweer) verdedigen in een veld van 26 spelers. Nog niet eerder waren het er zoveel en het was sterker bezet dan ooit. Er waren een aantal nieuwkomers met een hoge rating, waardoor ik in de lijst op sterkte de 7e plaats innam. Vooraf was dus al duidelijk dat het niet eenvoudig zou worden de titel te behouden. Maar ik was ook niet van plan die die zonder slag of stoot in te leveren…

NK Pastores 201503Het was mooi weer zodat er op het terras, vlak naast de straatweg, kon worden gespeeld. Koos Stolk van de KNSB is wedstrijdleider en hij hoeft nauwelijks op te treden. Wel zorgt hij voor een vlotte verwerking van de uitslagen en telkens een nieuwe indeling. Het was, zoals meestal, spannend tot in de laatste ronde. Jan Krans, Amsterdammer, nieuwtestamenticus aan de VU, lid van s.v. Zukertort Amstelveen, ging de laatste ronde in met 5 punten uit 6 partijen. Hij had alleen van mij verloren en verder alles gewonnen. De Bussumer Rein Brouwer had dezelfde score. Hij had in de voorlaatste ronde van mij gewonnen en ik volgde dit tweetal nu op een half punt. In de vierde ronde had ik remise gespeeld met Henk van Putten, voormalig kampioen met een rating van 2148. In de slotronde verloor Rein Brouwer, maar Jan won (van voormalig titelhouder Martijn Naayer). Als Jan niet had gewonnen maar remise gespeeld zou ik de titel hebben behouden doordat het onderlinge resultaat dan de beslissende factor zou zijn geweest. Ook ik won nl. mijn laatste partij. Daarmee was Jan Krans de nieuwe Kampioen. Hij kreeg van organisator ds. Rijn de Jonge de trofee overhandigd en gaat die in zijn huis op een mooi plekje ophangen. In elk geval voor een jaar. Zo blijft de nationale schaaktitel dit jaar in Amsterdam. Ik was wel mijn titel kwijt maar werd ongedeeld tweede met een TPR van 2133. Daar mag ik best een beetje trots op zijn!

Voor de volledige eindstand en gegevens per ronde zie: Schaakbond.

Een aardig verslag vindt u in het Reformatorisch Dagblad op: Nk Pastores 2015 en een persoonlijk verslag van de winnaar (Titel: Herders op de velden) staat op de website van zijn club: Zukertort onder het kopje ‘Nieuws’. Verder staat er ook een verslag op de website van de Protestantse Kerk Amsterdam: NK Schaken voor pastores en theologen 2015 .

Piet Kooiman

150706 NK Pastores 4 150706 NK Pastores 2 150706 NK Pastores 1