Nadat vorig jaar veel nieuwe leden de cursus voor licht gevorderde volgde was dinsdag 15 oktober hun vuurdoop in de externe competitie. Met de motivatie zat het goed, Jolanda woonachtig in Almere vindt het geen enkel probleem om voor deze externe wedstrijd met openbaar vervoer over te komen. Ook Bart was slechts een paar uur na een ooroperatie niet te vermurwen hij wilde spelen. Met zo’n instelling is een coach natuurlijk erg in zijn nopjes, daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen.

De tegenstander Pegasus 2 probeerde wel onze spelers te intimideren, onder het motto “busje komt zo” werd Marjolein aangezien als de chauffeur van het busje van de oudere spelers van Pegasus. Ze waren zeker niet gewend om vrouwelijke schakers te zien maar ze bestaan echt. Kom maar eens op een donderdagavond bij ons langs. De tegenstander van Bart was vooraf in kennis gesteld dat Bart visueel gehandicapt is maar gezien de zeer luide toon waarop hij zijn zetten door schreeuwde vermoedde ik dat hij dacht dat Bart doof was. De hele zaal kon de partij zet voor zet volgen, hilarisch!

Benieuwd naar ons nieuwe talent kwam zelfs penningmeester Henk van de Berg even poolshoogte nemen. Hij zag dat de wedstrijd wisselvallig verliep, we kwamen vrij snel met 3-0 achter maar daarna leek de wedstrijd te kantelen. Bij de tussenstand van 4-2 leek een 4-4 gelijkspel mogelijk. Helaas speelde de zenuwen en de onervarenheid toen parten en werden de laatste 2 partijen net verloren. Kibitzers moeten dus niet alleen op de 6-2 score afgaan, deze spelers gaan nog voor wat verassingen zorgen. Hieronder een rondje langs de borden.

Eerste bord speler Oscar zette zijn partij keurig op. Juist in de spannende fase worden alle zware stukken geruild en grijpt zijn tegenstander goed mis. Hierdoor krijgt Oscar een beter eindspel. Speelt dit lekker actief en dwingt zijn tegenstander snel tot overgave.

Nanne is de laatste tijd goed op dreef en dat bewees hij aan bord 2. Zijn tegenstander werd volledig overspeeld. Komt snel 2 pionnen voor en zijn lopers op a2 en b2 overheersen het hele bord. Kwestie van goed plan en stukken kunnen in de doos. Nanne vergeet echter te noteren en wordt hier regelmatig op gewezen, hij wordt hier kriegelig van en ik denk dat hij hierdoor zich laat afleiden. Volkomen onverwacht geeft hij een stuk weg en zijn hele stelling stort in elkaar. Erg jammer heel goed gespeeld, harde leerschool.

Olivier had zich helemaal op een Spaanse partij (e4-e5) ingesteld en werd een beetje verrast toen zijn tegenstander de Phillidor (e4-d6) speelde. Oppo begint wel zeer onconventioneel een aanval. Niet panikeren is het devies, afslaan en counteren. Offert in mijn ogen verkeerd en trapt daarna in een truc en moet acuut opgeven. Tijdens post mortem (zie hieronder) hebben we de stelling nog bekeken en betere voortzettingen gevonden.

Op bord 4 speelt Marjolein een geweigerd Damegambiet. Je ziet duidelijk dat Marjolein al meer ervaring heeft, de partij wordt keurig opgezet en ze laat zich niet makkelijk verschalken. Weet mooi een verzwakking op de Koning te maken en staat klaar om met de paarden binnen te komen. Speelt het net te langzaam waardoor de stelling gerepareerd kan worden. Trapt daarna in een goedkope truc en verliest een toren, jammer!

Rob heeft er zin in en begint met e4 en f4 agressief. Het bord staat direct in vuur en vlam. De aanval groeit tot orkaankracht en is niet te stoppen zonder groot materiaal verlies, eerst wordt een toren gesnoept en niet veel later drukt Rob door en moet zijn tegenstander opgeven.

Na jaren pauze heeft Jolanda het schaken weer opgepakt. Het plezier straalt er af, leuk om te zien. Nog een beetje meer spelen en ook de routine zal weer terugkeren. Nu kwam ze vanuit een rustige opening langzaam steeds minder te staan. Toen ook de Koning op de tocht kwam staan moest ze snel de handdoek werpen.

In de partij van Jeroen was weinig aan de hand, zag hier een remise aankomen. Helaas beoordeelt Jeroen een afruil verkeerd en verliest een toren met een paardenvork. Heel goed probeert hij met een wanhoop offensief de partij alsnog naar zich toe te trekken. Hij komt heel dichtbij maar zijn tegenstander offert alle zijn materiaal op een gepromoveerde pion. Het resterende eindspel is niet meer te keepen.

Bart Rozeboom

Bord 8 was in een rustige hoek geplaatst maar iedereen kon de partij van Bart overal volgen. Door een misverstand met de zetten werd de Aljechin van Bart mishandeld en kwam er een andere opening op het bord. Bart ontwikkelt keurig de stukken en krijgt een mooie stelling. Zijn tegenstander is meer van dik hout en gaat vol op de aanval. Bart laat zich weg bluffen en loopt onverwacht tegen ondekbaar mat aan.

Al met al een leuke en leerzame avond, de kop is eraf. De volgende wedstrijd staat al snel op het programma. Donderdag 31 oktober wordt de onderlinge strijd svAW 9 vs svAW 8 gespeeld. Komt dat zien, ze zullen je verbazen.