IMG_5368De US Open zit er weer op. Na een naar verluid prachtig gevecht in de finale van het herenenkel maandagnacht stapte Rafael Nadal ten koste van Novak Djokovic van de baan. Ik vermoed dat weinigen van u de partij helemaal gezien zullen hebben aangezien deze op een zeer laat tijdstip werd afgewerkt. Namelijk grotendeels buiten openingstijden van de bar van schaakvereniging Amsterdam-West (svAW) die op zijn minst toch royaal kunnen worden genoemd. Daarmee is de link tussen tennis en onze club gelegd. Een niet nader te noemen lid van de svAW benadrukte al eens met een duidelijke zweem van Bredase Bourgondische Bravoure dat schaken topsport is. Umpires Rob, Bert en Paul dirigeerden de spelers met een ferm ‘Find your seats quickly please!’ afgelopen donderdag de speelzaal in voor de eerste ronde van de interne competitie 2013-2014.

Ger had een hoogtestage achter de rug ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Zeer innovatief, maar het bewijst eens te meer dat Ger echt voor zijn sport leeft. Als die man in je team zit, heb je goud in handen! Maar tegenstander Bert liet zich niet imponeren door het geweld van de ‘Germinator’ en kwam gewonnen te staan. Bert is echter een vredelievend clublid en had respect voor de voorbereidingen van Ger en zo werd remise overeengekomen. Kijk, dat hebben de bedenkers van de schaaksport nu goed bedacht, zo’n remise. Niet zoals bij tennis dat je met winst of verlies van de baan stapt. Nee, remise, daar heb je beiden wat aan. Na dit vurige pleidooi voor het gelijkspel zal het u niet verbazen dat mijn partij eveneens in remise eindigde. In een Brabantse Prestigestrijd deed Jan er alles aan om remise te ontlopen, maar slaagde daar eindelijk niet in. Gelukkig maar; nu konden we beiden met ongeveer dezelfde gemoedstoestand de partij evalueren..

Sommige illustere tennissers luisterden naar prachtige bijnamen. Wat te denken van ‘Pistol Pete’ Sampras en van Boris ‘Boom Boom’ Becker. Nou, bij de schaakvereniging Amsterdam-West hebben we er ook een paar.. ‘Famous Frans’ Schoffelmeer was tijdens de ALV na de prijsuitreiking niet meer zichtbaar achter het zilverwerk dat hij vorig seizoen bij elkaar had geschaakt. Waarom de sponsors zich nog niet in grote getale hebben gemeld, blijft vooralsnog een raadsel. Famous Frans speelde een partij tegen Jeroen die volgens een bekend patroon verliep: tegenstander krijgt kansen, tegenstander verliest. ‘Gigantic Geert’ Renkema zal zijn eersterondepartij graag snel vergeten. Met een dame minder is het als tennissen zonder racket, Herbert ging met de zege aan de haal.

Die bedenkers van de schaaksport zijn echte creatievelingen geweest. Waar tennis zich in de enkel-discipline beperkt tot de dames- en herenvariant, komt er in schaken ook het gemengd-enkel voor. Briljant! Afgelopen donderdag stonden er 2 gemengd-enkelpartijen op het programma. De dames Marjolein en Marcella stapten in totaal met een halfje de arena uit, voor beiden had er echter veel meer ingezeten.

Tijdens de persconferenties na afloop ging de meeste aandacht uit naar de partij op het centrecourt tussen 2 huidige oud-voorzitters, Piet en Paul. Paul had vrij rap de zwakte in het spel van Piet ontdekt maar Piet spartelde heftig tegen. Uiteindelijk kon Paul toch onder luid gejuich het publiek bedanken en zich richting de verkoelende dranken begeven..

Op naar komende donderdag, dan staat de eerste ronde van de bekercompetitie op het programma!

Mark