Wat een clubavond. De zaal is voller dan ooit. Het vierde wint met 6-2 van VAS. Overmatig enthousiasme van de leden leidt tot vergevorderde plannen om een schaakboot aan te schaffen: de KNSBoot, ook wel bekend als de Koninklijke Nederlandse Schaakboot. Om dit alles af te toppen was er schaakdrama van de bovenste plank: de slachting van de achtste.

De volledige top 7 van het klassement liet punten liggen in een genadeloze Kroongroepronde. De Duitser ging er hardhandig af tegen nieuwkomer Benno die met een prachtig Pe6!! stukoffer de partij in zijn voorbeeld besliste. De Voorzitter werd terecht gewezen door Tom Visser. De Grote Littel moest buigen voor de kleine Schoffelmeer. NieuwenBee kreeg les van Jeroen van den Berg, die in de wandelgangen had gehoord dat NieuwenBee wel eens in tijdnood komt en daar dankbaar gebruik van maakte. Yvette verloor ook, van iemand. Sven wist wederom een gewonnen stelling niet af te maken, dit maal tegen Kooiker. Het is onduidelijk of het puntverlies ligt aan overmoed of dat de Kampioen inmiddels over zijn top is. De stukjesschrijver speelde remise tegen de taaie Lubbers en dacht dat dat voldoende was voor een koppositie, maar Ansgar blijft gewoon bovenaan staan.

Sinds de extern wedstrijdleider ook de materiaalcommissie runt, gaat West voor de klokken. Het topsportbeleid werpt zijn vruchten af met een prachtoverwinning van het vierde op VAS. Twee spelers van VAS zagen op voorhand in dat het een heilloze missie was en kwamen niet eens opdagen. Dat advies kunnen we op voorhand ook aan andere teams geven. De Hel van West op klokkenjacht wordt dit seizoen geen pretje. Anderzijds is het voor die bezoekers natuurlijk wel leuk om eens te zien hoe een echte schaakvereniging eruit ziet.

Over de materiaalcommissie gesproken. Terug naar de boot. Er zijn verschillende scenario’s. De club kan natuurlijk zelf een schaakboot aanschaffen. Tulleken formuleerde laatst op de jaarvergadering de regel dat een vereniging een eigen vermogen zou moeten hebben ter grootte van de jaaromzet. Die regel van Tulleken hoeft geen bezwaar te zijn. De boot kan geactiveerd worden. Voor de boekhouders onder ons betekent dit dat de boot op de balans komt te staan. Voor de anderen betekent het dat we enorm actief leuke dingen met de boot gaan doen. We gaan ook extern spelen op de boot. We gaan desnoods naar Almere met de boot voor uitwedstrijden. Overigens hoorden we van Tulleken donderdagavond dat hij een hekel heeft aan mannen, dus het zou me niet verbazen als hij binnenkort bij de majorettes gaat.

De inrichting van de boot staat al min of meer vast. Er komen in het midden, op rij, 10 schaakborden. Voor de zekerheid, aangezien de kans groot is dat we binnenkort in de Meesterklasse spelen. Ik kan iedereen overigens aan raden om les te geven aan de jeugd, die zeggen de hele tijd meester tegen je. Ik probeer er nog in te krijgen dat ze grootmeester zeggen, maar dat wil nog niet echt lukken. De suggestie van Frans is om tussen de borden kleine uitsparingen op te nemen waar je een glas in kan zetten. Op de voorplecht komt een frituur.

Het alternatieve financieringsplan is overigens gebaseerd op crowdfunding waarbij 20 schakers een plekje aan een bord op de boot kunnen kopen. Pronk is chef acquisitie en heeft al een flink aantal mogelijke aandeelhouders verzameld.

Tot zover de clubavond van de achtste. Volgende week (morgen) nieuwe ronde, nieuwe kansen.