Loftrompet

De Schaakvereniging Amsterdam West bestaat nu een paar maanden en de eerste periode in de interne competitie is inmiddels ten einde. Dat is een uitstekend moment om terug te blikken op de prilste maanden van onze club.

Als ik afga op de reacties die ik verneem en mijn eigen oordeel kan ik niet anders concluderen dat we een enorm bruisende club hebben. Naast de zeer goed bezochte interne competitieavonden waar iedere clubgenoot wekelijks tegenstand van zijn/haar eigen niveau ontmoet, worden zeer succesvolle initiatieven ontplooid en gecontinueerd. Een greep uit deze initiatieven: de goedbezochte lessen aan seniorleden, het Best of the West-toernooi en de recente spontane actie om de WK-match tussen Anand en Carlsen live op het Woestduincentrum te kunnen volgen. Afgelopen zaterdag werd de match voorzien van zeer professioneel commentaar van de 4-voudig Amerikaans kampioen Yasser Seirawan. Tussen de ruim 60 (!) bezoekers waren toppers als Peter Manuel en Manuel Bosboom aanwezig; zij zouden overigens een in ieder geval qua naam mooi doorgeefschaakteam kunnen vormen: Peter-Manuel-Bosboom..

YS1

En niet te vergeten de PROCUP. Deze strijd om de meeste remises in het seizoen spoort de innovativiteit en creatieviteit van onze clubgenoten aan. Zo scoorden Yvette Nagel en Cor Groen in een inhaal-kroongroep-wedstrijd beiden in het PROCUP-klassement. En dat terwijl de andere clubleden geen kans daartoe hadden aangezien de eerste speelavond van de rapidcompetitie werd afgewerkt. Frans staat na de eerste 4 ronden bovenaan met 100% en dat mag gezien het verloop van in ieder geval 3 van zijn partijen een klein wondertje heten.. of is het pure klasse? Daarachter heeft een leger spelers met 3,5 en 3 punten zich geformeerd om Frans tijdens de 2de rapidavond (te spelen in 2014) van zijn troon te stoten.

Ik ben zeer benieuwd hoe het onze club de komende maanden zal vergaan. Mijn verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen. Vanavond speelt het 2de overigens de uitwedstrijd tegen het 2de van Fischer-Z. Uw support in café Batavia 1920 aan de Prins Hendrikkade 85 is uiteraard van harte welkom!

Mark

YS2