Tweeëneenhalve minuut!!!

Dat is wat Schuur nodig had om al weer bijna tweeëneenhalve week geleden in 20 zetten zijn externe potje af te raffelen. De analyse na de wedstrijd kennen we inmiddels: “ik ben gewoon geniaal”. Intern speelde Sven een potje tegen Yvette. Hij gebruikte meer dan 2,5 minuut, maar geniaal was hij wel, tenminste tot zijn computer in tweeeneenhalve seconde zag dat zijn 2,5 ply diepe variant niet deugde. Helaas was weer niet iedereen geniaal.

Het tweede staat inmiddels met een landslide voor in groep 1b. Omdat dit trage weekpraatje ongeveer twee weken beslaat is er inmiddels gisteren zelfs weer een 6,5-1,5 bijgekomen. De 2,5 punt is voor bovenij nooit in zicht geweest. Deze voorsprong nog weggeven zou wel heel knap zijn. Voor de liefhebber van spannende wedstrijden was het inmiddels leuker om het derde te volgen in groep 1a. Met een puntje achterstand op de koploper, die we de laatste ronde nog tegenkomen was de enige opgave eigenlijk om alles te winnen, wat trouwens vaak een handige strategie is. Afgelopen donderdag was op basis van recente resultaten Sven gecontracteerd om deze klus te klaren. In zijn interne pot tegen Yvette kwam hij uit de opening met een structuurvoordeeltje. Dat werd uitgebreid door professioneel druk te zetten en afgemaakt met een voor mensenogen sluitende combinatie. Zo blij hebben we hem niet mer gezien sinds hij met twee boodschappentassen naar huis ging. Een donderdag later ging het extern nog veel harder. Vanuit de opening gebruikte hij 2,5 minuut om wat theorie af te raffelen. Zijn tegenstander speelde een zet die niet in het boek van Sven stond. Hij dacht ongeveer 20 minuten na en raffelde de rest van de partij in 2,5 minuut af.

Wie op donderdagen niet kan en toch graag externe wedstrijden volgt, kan nog altijd op de zaterdag het eerste volgen, dat na een gammel begin steeds verder de weg omhoog lijkt te vinden. Dat kan ook niet anders met Schoffel in de gelederen. Als zijn huidige ratingontwikkeling doorzet kunnen staat hij ergens in 2021 bovenaan de wereldranglijst. Wij kijken er naar uit hoe zijn wedstrijdstrategie tegen Carlsen zal werken.

Een illustratie van die strategie kan de pot zijn die ik de eerste van de 2 donderdagen waarover verslag wordt gedaan tegen hem speelde:

Dan ben je zo halverwege de pot extreem blij met jezelf. Maar het blijft Frans en zo doet Frans dat altijd. Gewoon een beetje wachten in de ellende tot zich een kansje voordoet en dan keihard terugslaan. Ik geloof dat hij volgens eigen analyse de laatste 6 potten dergelijke stellingen had, en daaruit iets van 5 punten scoorde. Laatste best of the west was het 1 zet voor het einde +12 voor zijn tegenstander, zodat remise een logische uitkomst was. Ik kijk nu al uit naar de match in 2021.

We hebben al een paar weken niets gehoord van de procup, en dat is gek, want er is in de procup weinig gebeurt en dat is juist de kern van de competitie. Er zijn een paar conclusies. Topfavoriet Nieuwenbroek is opzichtig aan het falen door steeds maar potten te winnen. Hij won zelfs van Dekker, die met een strategisch remiseaanbod toch te verschalken moet zijn. Pijlman daarentegen speelt als een ware kampioen en voegt in 3 weken nog eens 2 remises aan zijn al indrukwekkende staat toe. In de laatste pot smeet Cromsigt met materiaal om zodoende Pijlman van zijn apropos te brengen door een straal gewonnen of verloren stelling te krijgen, maar de stoïcijnse Pijlman is niet van zijn stuk te brengen. Het werd gewoon remise.

De laatste donderdag is het algemeen klassement overigens nog verder ineen geschoven. Er zijn nog nooit zoveel kanshebbers geweest om aan het einde van het seizoen de bovenaan in de eindstand te staan. Schoffel en de Scheren rukken op. Uit de achterhoede komen Remco, Mark NieuwenBéé en Dennis opzetten, terwijl de koplopers van het eerste uur, Jeroen, Rene en ikzelf er ook nog steeds bij staan. Het zal een slachting worden.

Verder deze week:

. Het tweede stoomt door.

. In de nazit bij Bovenij proberen 8 heren van het tweede alsnog aan te tonen dat ook de pot van Rob gewonnen had kunnen worden.

. Bij Bovenij voor de deur worden veel geestige opmerkingen gemaakt over Noord

. Het gericht gaat dat in de kampioenswedstrijd van 2de het 9de zal spelen, zodat het tweede aan de bar alvast kan starten met het vieren van de titel

. Het derde faalt opzichtig door met allerlei blunders en gemiste kansen met 4,5-3,5 te verliezen van iemand.

. Boze tongen beweren dat de weekpraatjes traag zijn omdat Winsemius steeds blundert en verliest. Dat is natuurlijk onzin. Die blunderpotten zijn juist het meest geschikt voor publicatie.