Het laatste weekpraatje dateert van 2017. Ter herinnering, dat was toen Golbach nog totaal niet kon schaken. Hij kan het natuurlijk nog steeds niet, maar toch net goed genoeg om bovenaan te staan door vaker te komen dan de rest. Hij staat dus blijvoorbeeld hoger dan Tycho, die natuurlijk ook niet echt kan schaken, maar de schijn redelijk hoog weet te houden door vaker te oefenen dan de rest. En ook hoger dan Sven, die volgens de theorie van Sven de hoogste rating heeft en dus de beste is. Hij heeft overigens een strategie om dat zo te houden. Elke concurrent wordt extern ingedeeld tegen een tegenstander waar hij sowieso niet van wint, of tegen een tegenstander die hem verder niet zo veel ratingpunten oplevert. Met dat soort achterbaksheid zou je haast zeggen dat de voormalige penningmeester voorzittersmateriaal is, maar over de bekerloting een andere keer.

Mijn punt is, lui die verder niet zo veel te doen hebben – ik noem geen namen – zijn toch in het voordeel. Had Fischer daar geen klok voor kunnen bedenken: zodra je thuis gaat zitten schaken begint de klok voor de volgende pot te lopen. Ik kan zo een lijstje maken van een paar spelers die elke clubavond meteen naar de bar mogen omdat ze door hun vlag zijn.

Over de bar gesproken. Die sluit nog steeds om 12 uur. Dat is onmiskenbaar irritant, vooral voor diegenen die daadwerkelijk nadenken tijdens het spelen. Mij valt op dat vooral aan de hoogste borden van de competitie, de zuiver bartijd regelmatig tot vrijwel nul is gereduceerd. Met nog een paar seconden op je klok komt er een hoofd om de hoek met de mededeling dat het bijna tijd is, alsof dat nog niet voldoende duidelijk was.

Ik heb een paar ideetjes om dit probleem op te lossen. Je mag vooruit spelen zodat je zuivere bartijd de hele clubavond beslaat. Eerder beginnen is een mogelijkheid. Als ADE ‘s-middags begint, waarom wij dan niet? Een andere mogelijkheid is om in overleg met je tegenstander korter te spelen. We zouden ook zolang de bar om twaalf uur sluit het increment kunnen afschaffen. Dan weet je precies wat je zuivere bartijd is.

Maar het beste idee dat ik tot nu toe heb is om te spelen met een negatieve increment. Hoe langer je partij is, hoe eerder je klaar bent! De Winsemius-klok. Je kan die klokken laten sponsoren door de bar.