Mensen vragen mij wel eens ‘Mark, wat voor een week was het nu eigenlijk?’. Soms is het lastig om die vraag te beantwoorden. Deze week laat zich echter makkelijk karakteriseren door Ajax en DE discussie..

Allereerst Ajax. Daar kan ik vrij kort over zijn. Hoewel er bij Celtic onder de lat een Schot voor open doel stond, zat er verdraaid weinig Schot in de zaak. Resultaat: 2-1 nederlaag voor de ‘onzen’. Criticasters zouden overigens nog in kunnen brengen dat de keeper van Celtic de Engelse nationaliteit heeft.

Dan het andere karakteristieke element van de week. We kunnen er niet omheen. DE discussie draait natuurlijk om onze kindervriend Zwarte Piet. Wat een hoop rumoer is deze week via tv, radio, internet en social media over ons uitgestort. Ik zag dat onze clubgenoten ook worstelden met deze discussie. De zwartspelers draalden wat voordat ze schoorvoetend achter de houtjes plaatsnamen. Maar ook de witspelers wisten zich niet goed raad met de situatie getuige de uitslagen. Liefst 19x won de zwartspeler tegen 5x de witspeler! Dat zijn nog eens verrassende uitslagen. De enige echte Piet in ons midden, Kooiman, speelde met wit een zeer open pot tegen Rob Kotmans die gelukkig weer zijn weg naar de club weet te vinden. Witte Piet won. Dat is natuurlijk behoorlijk onhandig in het licht van de PROCUP-competitie.

Daarover gesproken. Naar verluid heeft ons voormalige ‘bestuurslid-zonder-functie’ Jan Winsemius zich de bestuursfunctie wedstrijdleider PROCUP toegeëigend. Ik kan me zo voorstellen dat bij de komende bestuursvergaderingen rekening gehouden moet worden met het agendapunt ‘PROCUP en aanverwante zaken’. Gezien het belang en de impact van deze prestigieuze competitie zou ik het bestuur willen adviseren maar een uurtje eerder te beginnen met de vergadering. En de gastheer kan maar beter wat extra versnaperingen in huis halen om gezien het enthousiasme het risico op droge kelen tot een minimum te beperken. Erik en ondergetekende boekten tegen elkaar een logisch resultaat voor het klassement. PROCUP-topper René Pijlman was tegen oud-voorzitter Ruud goed op weg om met een pion minder te knokken voor remise. Ruud heeft zijn ambitie duidelijk niet bij deze competitie liggen en gaat voor de snelle prijs, een bier van Jan W. door de blunder-van-de-week te noteren. René accepteerde deze blunder met zichtbare tegenzin. Hierdoor zijn naast René en Piet nu ook Erik en ondergetekende koplopers in het PROCUP-klassement.

De blunder van Ruud wil ik u natuurlijk niet onthouden, al is het maar voor de bewijsvoering voor zijn blunder-van-de-week prijs. Op de foto ziet u een dame op f4 staan, deze was afkomstig van c1. Daarmee hebben we de blunder gelijk in beeld. Rene posteerde zijn toren op de onderste rij en binnen was het punt.

Tot volgende week.. of tot morgen (za 26 oktober) bij het Best of the West-toernooi!
Mark