Waarom Patten! Vorig jaar kwam het treurige nieuws naar buiten dat er geen nieuwe versie van ‘Matten’ zou verschijnen. Dat was jammer omdat het een uniek blad was met geestige verhalen, dat bovendien verlopen en steeds zwakker wordende schakers die nooit meer prijzen pakken de gelegenheid gaf een extra zakcentje te verdienen. Ik zag voor mezelf al een mooie toekomst weggelegd als redacteur. Irritante bijkomstigheid was dat ik nog een doorlopend abonnement had met nog recht op een paar nummers. Juridische strijd leek me onbegonnen werk.

Ongeveer in dezelfde periode gingen Tal/DCG en het Probleem definitief samen om de schaakvereniging Amsterdam West te vormen, West voor intimi. Voorafgaand aan die fusie waren er twee bladen. Er was het maandblad van Het Probleem, dat zo’n 10 keer per jaar uitkwam, en er was de digitale variant van Tal/DCG, zeg maar het blad van Goes. Na de fusie is besloten door te gaan met het clubblad van Het Probleem. Daarmee blijven we maandelijks op de hoogte van de stappen van onze club naar de top, en dat is top! Wel is het jammer dat daarmee tegelijk met ‘Matten’ in dezelfde periode nog een literair juweel verloren leek te gaan.

Aangezien wij vooral aan de bar van de Woestduin een ongekende daadkracht vertoonden, werd daar het idee geboren voor Patten! Matten moest blijven voortbestaan, maar wij zijn geen professionals. Bovendien verhalen wij niet van het professionele schaak, maar van het vriendschappelijk-vijandige schaak zoals dat bij West wordt beoefend. En we moeten er met zijn allen voor zorgen dat Goes een beetje van de straat blijft, dat zou tenslotte maar ongelukken opleveren ….

Daarom Patten! Eén keer per jaar zullen wij met een verhalend overzicht, bij de start van het nieuwe jaar, als aanvulling op de maandelijkse clubbladen, los gaan. In Patten kunt u uw gal spuwen over de onterechte verliespartijen van het jaar, lezen over de grootste schaakevenementen van het jaar, zoals de PROCUP, tips delen over het hyperagressieve schaak en het zuiver positionele schaak, en vooruitblikken naar een nieuw succesvol seizoen.

Veel leesplezier toegewenst!

Jan Winsemius en Dirk Goes