Frans Schoffelmeer prolongeert titel ‘Best of the West’

In de periode van oktober 2013 t/m mei 2014 organiseerden we voor de tweede keer het open Best of the West-toernooi, dat op zeven zaterdagmiddagen verspreid over het seizoen werd gespeeld. Het toernooi ging van start met 57 deelnemers, 11 meer dan vorig seizoen. Vanaf de zesde ronde verhuisde het toernooi probleemloos met de club mee naar het Bilderdijkpark.

Een geslaagde uitbreiding van het toernooi was de trainingsmatch over vier partijen tussen tweevoudig Nederlands kampioen (in 1985 en 1993) GM Paul van der Sterren en jeugdtalent Hing Ting Lai (die zijn schaakcarrière begon bij Tal/DCG). Hing Ting verraste vriend en vijand door met 2,5-1,5 te winnen, terwijl het voor het eerst was dat hij een serieuze partij tegen een grootmeester speelde. De trainingsmatch kreeg flink wat publiciteit op de sites van de SGA en KNSB, Schaaksite.nl en het forum van Utrechtschaak.

Frans Schoffelmeer won het tweede Best of the West-toernooi met 6 uit 7 en prolongeerde daarmee zijn titel ‘Best of the West’, die hij in de Amsterdamse stadsdelen West en Nieuw-West net als Jan Timman mag voeren.

Frans stond in de laatste ronde op 5 uit 6 en won van Steve Michel. Zijn concurrenten met 5 punten, Jimmy van Zutphen en Paul van Haastert, speelden tegen elkaar. Jimmy won en bereikte een TPR van 2185, maar Frans ging daar 13 punten overheen met 2198. Jeroen Cromsigt bereikte de derde plaats met 5,5 punten.

De ratinggroep 1500-1700 was een prooi voor Raf Tjong-Akiet. Hij won één partij en scoorde vijf halfjes (waarvan 2 byes), en bereikte zo een TPR van zo’n 250 punten boven zijn rating. Sander van de Wiel pakte de tweede plaats en Harrie Boom eindigde als derde.

Een eervolle vermelding is er voor Bert Dreef. Hij scoorde met zijn rating van 1432 namelijk zo goed (3,5 punten en een TPR van 1756) dat hij niet alleen zijn ratinggroep tot 1500 won, maar ook tweede zou zijn geworden in de ratinggroep 1500-1700. De nog ratingloze Göksel Basyigit en Nanne Kingma wonnen de tweede en derde prijs.

Nieuw dit seizoen was dat we indeelden volgens Zwitsers op rating (in plaats van op weerstandspunten en SB). Volgens indelingskenners werkt dat nauwkeuriger, aangezien zo’n 90% van de deelnemers een betrouwbare KNSB-rating heeft. De prijzen werden toebedeeld op TPR, wat als praktisch voordeel had dat gelijk eindigen bijna niet voorkomt en we geen prijzengeld hoefden samen te voegen en herverdelen.

Prijswinnaars van het 2e Best of the West in 2013-14

Ratinggroep vanaf 1700: