Een korte weekpraatcomeback is onvermijdelijk deze week. Eerst was er afgelopen donderdag de kortstondige comeback van Renkema. Je kan wel merken dat zijn overgang naar ZZ hem geen goed heeft gedaan. Ik zag hem pas aan de bar, terwijl de oude Renkema meestal toch in de eerste minuut van de partij het trash talken naar een ander niveau tilde. Maar nee hoor. De comeback van Renkema was slechts een kort fysiek weerzien. Hij pruttelde nog wat over een gebrek aan weekpraatjes. Toen hebben we hem maar weggestuurd. Hij vond een andere club toch leuker?! Het hele 8ste, waar ZZ1 tegen moest spelen is trouwens een comeback aan het maken. Met nog twee potjes voor de boeg tegen de onderste teams van klasse 3a kan het 8ste nog een eind komen. Winnen zit er helaas niet in, aangezien er een achterstand van 4 punten is op de eerste twee teams die bovendien nog tegen elkaar moeten spelen.

Dan is er de comeback van een heel peloton aan aanwezige spelers die een punt pakken op de afwezige klassementsleider Pronk. Die zal er bovendien nog een paar keer niet zijn is het gerucht. Zijn comeback uit vakantieland kan weleens te laat komen, zeker als we rekening houden met het geprognotiseerde bekerverlies tegen team Duitsland.Dat betekent dat er kans is voor allerlei comebacks, bijvoorbeeld van de voorzitter, die na veel achtereenvolgende winstpotten afgelopen week ineens een puntje verloor. Dat verlies kwam trouwens op een vreemde manier tot stand. De voorzitter had zwart geloot tegen de schrijver van dit stukje! Dat alleen is al aanleiding voor een weekpraatje. We hebben het immers over een kleurloting die nog NOOIT is voorgekomen. De voorzitter was zelf duidelijk ook een beetje van slag. We hopen dat de echte voorzitter snel een comeback maakt zodat hij in de toekomst gewoon weer altijd wit heeft.

Dan de eigenlijke aanleiding. Via chessvibes kwam mij het volgende nieuws ter ore: “BORISLAV IVANOV ARRESTED IN BULGARIA”. Een schokgolf ging door de schaakwereld. Vooral de Westelijke schaakwereld is overstuur. Ivanov stond sinds hij een paar jaar geleden gerekruteerd is om namens West tegen Blanchard de Bulgaar te spelen al een tijdje te trappelen langs de zijlijn. Komend seizoen zou een ideaal jaar voor zijn comeback zijn als het tweede en het derde in de promotieklasse tegen Caissa moeten spelen. De Bulgaarse Peter R de Vries gooit roet in het eten. Waarschijnlijk met verborgen camera, is in het tv-programma Gospodari na Efira vastgelegd dat hij rijbewijzen vervalste en verkocht. Daar staat in Bulgarije verrassend genoeg 8 jaar op. Het is onduidelijk waarom dit überhaupt strafbaar is. Hoe ingewikkeld is het nu helemaal om aan te tonen dat je rijdt als een Bulgaar! En hoe moeilijk is het om vervolgens de ambtenaar met grote pet een flesje Mastika te geven en geheel volgens de tradities op informele wijze het officiële papiertje te ontvangen.

Maar goed. De portee van dit comeback-weekpraatje is dat Ivanov voorlopig geen comeback gaat maken bij West 2 en 3 tegen Caissa.Dan maar een extra flesje Mastika meenemen naar het Oranjetoernooi om te doneren aan Epishin. Een Rus voor de Klus is ons nieuwe motto. Voor thuiswedstrijden zou ik daar wel aan toe willen voegen Stop Vlad in Bad, al is het alleen maar voor de zekerheid.

Verder zien we wekelijks nieuwe mensen die West uitkiezen om een comeback te maken als sporter. Nu aan het unieke assortiment van Brand, bittergarnituur en erwtensoep ook nog het broodje bal is toegevoegd, begrijpen wij dat maar al te goed.